Slováci majú najvyššiu finančnú gramotnosť v Európe. Íha!

Autor: Marián Repáň | 15.2.2013 o 13:20 | (upravené 15.2.2013 o 14:03) Karma článku: 12,73 | Prečítané:  5201x

Narazil som na výsledky prieskumu Eurobarometra z minulého roka, v ktorom zisťovali správanie klientov bánk a poisťovní. Dotazovateľov zaujímalo, či si ľudia ponuky jednotlivých bánk a poisťovní porovnávajú. Z výsledkov napríklad vyplýva, že 85% Slovákov si pri výbere životného poistenia porovná viacero ponúk. Nesmierne ma to zaujalo, nakoľko sám som 11 rokov úspešne pôsobil v poisťovníctve a predal stovky životných poistiek. A s niečím podobným som sa nikdy nestretol.

Správu o prieskume nájdete tu: http://www.postovabanka.sk/sk/o-nas/analyzy-trhu/zaujalo-nas/vacsina-slovakov-financne-produkty-porovnava

Moje pôsobenie v poisťovníctve som ukončil predminulý rok. A nechce sa mi veriť, že som sa za tie roky stretával iba s tými 15%, čo si produkty neporovnávajú. Alebo za posledné mesiace tak prudko stúpla finančná gramotnosť celého obyvateľstva? Či si ľudia konečne uvedomili, že ich nespokojnosť v prípade poistnej udalosti s poistným plnením je spôsobená najmä zlým výberom produktu a poisťovne?

Porovnať si produkty životného alebo iného poistenia od viacerých, tobôž všetkých, poisťovní vyžaduje slušný výkon. Každý z produktov má svoje poistné podmienky v rozsahu 10-20 strán, v ktorých sú medzi poisťovňami značné rozdiely v krytí, limitoch, pripoisteniach, výlukách a pod.

Keď som si havarijne poisťoval auto, detailné preštudovanie a porovnanie ponúk 8 poisťovní mi zabralo niekoľko hodín čistého času. Obdobné to bolo aj pri ďalších poisteniach, ktoré mám. A to som presne vedel, čo potrebujem, na čo sa mám zamerať a kde to hľadať. Neverím tomu, že toto robí 85% populácie. Možno tak 2-3%, ktorí majú záujem naozaj seriózne chrániť to, čo majú a aj tomu trochu viac rozumejú. Navyše sú pripravení tomu venovať toľko času.

Zdá sa mi, že respondenti v prieskume neodpovedali po pravde. Možno len vyjadrili svoje prianie, keďže prínos takéhoto porovnania má nesporný význam. A zrejme si to aj sami uvedomujú. Z vlastnej mnohoročnej skúsenosti však viem, že si ľudia produkty neporovnávajú.

Ja som väčšinou s klientmi uzatváral zmluvy už pri prvom stretnutí. Tak aké porovnávanie? Kedy?

Druhým vysvetlením výsledkov prieskumu môže byť to, že si produkty porovnávajú – ale iba podľa ceny. „Toto poistenie je najlacnejšie, to si vyberiem.“ Pár rokov sú už aj na Slovensku online porovnávače niektorých typov poistenia (PZP, KASKO,CP), čo tomu zrejme napomáha. Jediným kritériom výberu je pri nich však iba cena.

Dá sa toto nazvať porovnaním poistných produktov? Navyše, ak sa nemýlim, porovnávač produktov životného a ďalších typov poistenia zatiaľ neexistuje. Moc mi teda táto druhá možnosť nesedí.

Ak by to ale naozaj bolo tak, že si ľudia z čista jasna začali uvedomovať zmysluplnosť takéhoto porovnania, potom by o služby ponúkajúce takéto porovnanie mal byť eminentný záujem. Nič také však, podľa môjho vedomia, dodnes na trhu neexistuje. Myslel som si, že dôvodom je to, že o to nie je záujem...

Prieskum totiž podľa mňa naznačuje minimálne to, že nejaké porovnanie produktov si spraví alebo o tom minimálne uvažuje, nie pár percent populácie, čo by som ja osobne predpokladal skôr, ale doslova jej masívna časť.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?